Halkan

Riskutbildning del 2

Halkbanan är en obligatorisk utbildning som alla elever behöver göra innan man skriver sitt teoriprov hos Trafikverket, d.v.s. även alla som ska köra upp privat. På halkbanan är det en fördel om man är duktig på att köra bil när man är där, dels får man mer körning där, men framför allt kan man bli underkänd om man inte klarar momenten som utförs.

Därför planerar vi den så sent som möjligt i utbildningen.

Halkan bokar man in tillsammans med någon av våra körlärare på trafikskolan. Man tar sig på egen hand till Ystads Trafikbana (Koboltgatan 9 i Ystad). De har en halkbana där man får testa att bromsa, accellerera och svänga för att bli mer medveten om de olika faror som kan uppstå i trafiken. Eftersom ni kommer att vistas en del utav tiden utanför bilarna är det bra om man klär sig lämpligt efter vädret. Glöm ej att ta med legitimation!