AM (moped klass 1)

AM moped

EU moped

Information AM klass 1

För det första: Du måste vara minst 14 år och 9 månader för att få övningsköra för moped, privat övningskörning är ej tillåten. För det andra: Du måste ha ett Körkortstillstånd som du ansöker om på transportstyrelsen.se.

Vår intensivkurs till AM-körkort går till så här:

Vi samlas på trafikskolan kl 08:00 på lördagen för att tillsammans plugga teori fram till kl 17:00.

Under dagen finns det godis och saft. Vi fikar på förmiddagen och bjuder på pizza till lunch.

Dagen efter, på söndagen, delas eleverna upp i grupper om fyra, där varje grupp ska köra på manöverbana i två timmar.

Denna delen av utbildningen är förlagd till asfaltsplanen vid Autoseum i Simrishamn, så vi ses där. Vi fikar i deras café efter ungefär en timme. När manöverkörningen är slutförd bjuder vi på inträde till Autoseum, som är Sveriges strörsta motormuseum.

Därefter är det två timmars körning i trafik någon av de närmaste dagarna och då utgår vi från trafikskolan. Vilken dag och tid det blir har vi bestämt på lördagen.

I kursavgiften ingår:

• Internetbaserad AM-teori
  • Teorikursen
  • Boken "Vägmärken & vägmarkeringar"
  • Lån av moped, hjälm, jacka och handskar till körövningarna
  • Fika och pizza till lunch på lördagen samt en fika på Autoseums cafè på söndagen
  • Körning på inhägnad bana och körning i trafik.
  • Multiluva, s.k. buff att använda under hjälmen vid körövningarna. Den får du behålla och använda som exempelvis halsduk vid mopedkörning eller skidåkning.
  • Dessutom får du gå in och titta på allt som finns inne på Autoseum.

Vårt nummer Swish 123 396 33 45  (Luxaria AB)

OBS! När du sedan vill ta B-körkort får du 500:- i rabatt på inskrivningsavgiften hos oss på Er Trafikskola!

Vi förbehåller oss rätten att skjuta fram den praktiska delen ifall vädret inte tillåter oss att hålla en kvalitativ utbildning.

Mer info om AM finns på transportstyrelsen.se