BE & B96 (tungt släp)

Tungt släp

Information BE

Information B96

Du måste ansöka om körkortstillstånd på Transportstyrelsen.se för att få boka teoriprov på Trafikverket.se och för att få övningsköra med tungt släp.

Under din lektion går vi bland annat igenom lastsäkring och säkerhetskontroll.

Om du vill att vi bokar din uppkörning, sker den med vårt ekipage som då är lastat och säkrat. Detta kräver dock att vi måste lita på att du klarar uppkörningen varför minst en dubbellektion med tungt släp krävs innan provet.

Det är naturligtvis möjligt att köra upp med eget ekipage, men då får man själv boka provet. Viktigt är dock att man inte själv får köra ekipaget till provplatsen, då man gör sig skyldig till olovlig körning.

Uppkörningarna sker sedan antingen i Ystad eller i Kristianstad.

Anmälan till BE-körkort görs via mejl till kontor@ertrafikskola.se, via telefon på nummer 0414-145 75 eller via ett personligt besök på trafikskolan när receptionen är bemannad.

Om man skaffar ett så kallat B96- körkort får man köra en fordonskombination (bil+släp) med en sammanlagd totalvikt om 4,250 kg. Så beroende på vilken bil man har, kan det vara användbart

eller helt värdelöst.

Provet hos Trafikverket innehåller endast en del av säkerhetskontrollen av bil, släp och lastsäkring, samt körning i trafik med någon backning runt hörn

.

OBS! Detta körkort kräver ej något teoriprov!

För att få ta ett B96-körkort behöver man inte skaffa körkortstillstånd.

Om ni vill att vi hjälper till med din utökade behörighet, kräver vi minst en dubbellektion (100 minuter) med bil och släp, där vi även går igenom säkerhetskontrollen samt lastsäkringen. Under förutsättning att vi gör bedömningen att er körning respektive backning runt hörn är godkänd, bokar vi uppkörning hos Trafikverket med vårt ekipage.

OBS! Innan körprovet måste man fotograferas hos Trafikverket!

Uppkörningarna sker sedan antingen i Ystad eller i Kristianstad.

Inskrivning

500:- inkl moms

Dubbellektion med släp (100 minuter):

2.040:- inkl moms

Uppvärmning + lån av ekipage vid prov:

Ystad: 3.230:- inkl moms

Kristianstad: 3.590:- inkl moms

Utöver detta tillkommer Trafikverkets avgifter:

Uppkörning B96 800:-

Inskrivning och BE-teori

1.350:- inkl moms

Dubbellektion med släp (100 minuter)